Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου Ο ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ

Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου Ο ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ
Ο σύλλογος είναι πολιτιστικός και αθλητικός. Τα μέλη του συλλόγου είναι από τη Μακεδονία, τη Θράκη ,οι απανταχού Ποντιακής καταγωγής καθώς και φίλοι που αγαπούν το σύλλογο. Ο σύλλογος ιδρύθηκε το 2003 ως σύλλογος Βορειοελλαδιτών Σύρου και αθλητικός σύλλογος ''Ο Μέγας Αλέξανδρος''. Σήμερα ο σύλλογος, μετά την τροποποίηση του καταστατικού του, φέρει τη νέα του .επωνυμία Η αίθουσα του συλλόγου βρίσκεται στο Κάτω Μάννα (Χώνες) επί του κεντρικού δρόμου. ΤΗΛΕΦΩΝΑ επικοινωνίας 6932411950. ΤΜΗΜΑΤΑ : Παιδικό Θεατρικό Εργαστήρι κάθε Παρασκευή 17.00-19.00, Σάββατο 10.30-12.30 και 16.30-18.30 - ΤΜΗΜΑ ΠΟΝΤΙΑΚΩΝ ΧΟΡΩΝ :Τμήμα παιδιών και εφήβων κάθε Παρασκευή 19.10-20.00 και 20.00-21.00 . Τμήμα ενηλίκων κάθε Κυριακή 18.30-19.30 για αρχάριους και 19.30-20.30. για προχωρημένους. Χοροδιδάσκαλος ο Χρήστος Καρυοφυλλίδης. Σκοπός μας , να ΜΗΝ ξεχάσουμε τις ρίζες μας και να μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά μας την ιστορία μας.

Translate

Τρίτη 17 Ιουνίου 2014

Μάνος Χατζιδάκις. 20 χρόνια στην αγκαλιά των αγγέλων




Ο Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου σας προσκαλεί στη συναυλία - αφιέρωμα για τα 20 χρόνια από θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι , την Κυριακή 29 Ιουνίου στις 20.15 , στο αρχοντικό Τσιροπινά (Ποσειδωνία).

Στη συναυλία συμμετέχουν οι :

Απέργης Νίκος, Βέργου Ρένα , Θεοδωρόπουλος Ηλίας , Καραπαναγιωτίδης Μίλτος, Μαραγκός Αντώνης, Πανταζή Αργυρώ και Ρούσσος Ισίδωρος.

Φιλική συμμετοχή: Ορχήστρα Κυκλάδων , υπό τη διεύθυνση του Νίκου Κυπουργού.

Στη συναυλία φιλοξενούμε με μεγάλη χαρά τα πληρώματα της Regatta Cyclades 2014. Επετειακό χαρακτήρα έχει η Regatta του Ναυτικού Ομίλου Τζιτζιφιών-Καλλιθέας , καθώς φέτος συμπληρώνονται 20 χρόνια από τον πρώτο αγώνα Φάληρο-Σύρο-Μήλο-Σέριφο.

Μετά τη συναυλία θα πραγματοποιηθεί η απονομή των κυπέλων της ιστιοδρομίας Φάληρο-Σύρος, στους συμμετέχοντες ιστιοπλόους.

Είσοδος ελεύθερη

Συνδιοργάνωση : Δήμος Σύρου - Ερμούπολης.
Ο Σύλλογος θέλει από καρδιάς να ευχαριστήσει τους συμμετέχοντες μουσικούς-τραγουδιστές για την αφιλοκερδή συμμετοχή τους!


Μάνος Χατζιδάκις
Ο Χατζιδάκις γεννήθηκε στις 23 του Οκτώβρη του 1925 στην Ξάνθη και πέθανε στην Αθήνα στις 15 Ιουνίου του 1994. Η μητέρα του ήταν από την Ανατολική Θράκη (Αδριανούπολη) , κόρη του Κωνσταντίνου Αρβανιτίδη, και ο πατέρας του από  την Κρήτη (Μύρθιο του Ρεθύμνου).


Θεωρείται ο πρώτος που συνέδεσε με το έργο του, θεωρητικό και συνθετικό, την λόγια μουσική με τη λαϊκή μουσική παράδοση.



Με αφορμή τη διάλεξη που έδωσε ο Μάνος  Χατζιδάκις το 1949 για το ρεμπέτικο τραγούδι στήθηκε το αφιέρωμα στη μνήμη του!.

Ο Χατζιδάκις έλεγε ότι ο ζεϊμπέκικος σε ρυθμό 9/8 είναι ο βασικότερος ρυθμός της ρεμπέτικης μουσικής. Προήλθε ασφαλώς απ΄ τα χορευτικά 9/8 των Κυκλάδων και του Πόντου, πού εδώ όμως έχει χάσει ολότελα τη ρυθμική του αγωγή κι έχει γίνει αργός, βαρύς, μακρόσυρτός και περιεκτικότερος. Χορεύεται από έναν μόνο χορευτή και επιδέχεται αφάνταστη ποικιλία αυτοσχεδιασμού με μόνο δεδομένο την αίσθηση του ρυθμού. Ο καλός χορευτής στο ζεϊμπέκικο θα ΄ναι εκείνος που θα διαθέτει τη μεγαλύτερη φαντασία και την κατάλληλη πλαστικότητα ώστε να μην αφήσει ούτε μια νότα μπουζουκιού που να μην τη δώσει με μια αντίστοιχη κίνηση του σώματός του. Ως χορός είναι ο δυσκολότερος  και ο δραματικότερος  σε περιεχόμενο...

Καλή διασκέδαση!


Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

Εκλογές για την ανάδειξη νέου Δ.Σ.





Αγαπητά μας μέλη ,
το Δ.Σ. του Συλλόγου Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου σας προσκαλεί σε έκτακτη Γενική Συνέλευση με θέμα την προκήρυξη εκλογών. για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου .
2. Η πρώτη Γενική Συνέλευση έχει οριστεί για το Σάββατο 14 Ιουνίου 2014 στις 19.00. Σε περίπτωση μη απαρτίας η διαδικασία θα επαναληφθεί τη Δευτέρα 7 Ιουλίου την ίδια ώρα (λόγω ανειλημμένων , σε εξέλιξη, υποχρεώσεων του συλλόγου).
3. Δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι έχουν όλα τα μέλη που έχουν τακτοποιημένες τις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Αιτήσεις υποψηφιότητας μπορείτε να υποβάλλετε έως την Κυριακή 6 Ιουλίου (σύμφωνα με το καταστατικό).

Πέμπτη 29 Μαΐου 2014

Καλοκαιρινό Παιδικό Εργαστήρι . Στα Χνάρια των Αργοναυτών


ΠΑΙΔΙΚΟ  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ



     Στο Σύλλογο Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου συναντιόμαστε από τις 30 Ιουνίου έως και τις 4 Ιουλίου, καθημερινά από τις 9:30 το πρωί μέχρι τις 12:30 το μεσημέρι, σε ένα ολιγοήμερο καλοκαιρινό εργαστήρι για να παίξουμε με την ιστορία και τους μύθους μας.



     Η Αργοναυτική εκστρατεία είναι η αφορμή για να παίξουμε, να δημιουργήσουμε, να αναβιώσουμε και να μάθουμε.

* «Ακολουθούμε» καταπράσινα μονοπάτια στο βουνό των Κενταύρων.

* «Πετάμε» πάνω από τον Ελλήσποντο και την Προποντίδα παρέα με το Φρίξο και την Έλλη.

*Με καράβι μας την Αργώ και καπετάνιο τον Ιάσονα «ταξιδεύουμε» ως τον Εύξεινο Πόντο και συγκεκριμένα στην Κολχίδα.

* «Ανταμώνουμε» με διαφορετικούς ανθρώπους , ακούμε τη μουσική τους και παίζουμε τα παιχνίδια τους.

* «Κερδίζουμε» το χρυσόμαλλο δέρας και επιστρέφουμε νικητές , μέσω των Κυκλάδων. Γνωρίζουμε ποιο ήταν το νησί που εμφάνισε ο θεός Απόλλωνας, ώστε να βρουν καταφύγιο οι Αργοναύτες.

Πέντε συναντήσεις παιχνιδιού και βιωματικής προσέγγισης του Μύθου της Αργοναυτικής εκστρατείας.

Κάθε συνάντηση και ένας σταθμός στο μύθο μας.

Κάθε συνάντηση και μια αφορμή για παιχνίδι και γνώση.

Υπεύθυνη του εργαστηρίου η κ. Ελένη Βουτσίνου.

Για πληροφορίες/δηλώσεις συμμετοχής έως τις 23 Ιουνίου.


Σύλλογος Ποντίων & Βορειοελλαδιτών Σύρου
Φολεγάνδρου 3 Ερμούπολη
Τηλέφωνο 22810-80448, 6932411950

Τρίτη 13 Μαΐου 2014

Εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου





του Γιώργου Αλβέρτη



     Με αφορμή τη συμπλήρωση 95 χρόνων από την γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου από του Νεότουρκους του Κεμάλ Ατατούρκ, το περασμένο Σάββατο και Κυριακή 10 & 11 Μαΐου αντίστοιχα, υλοποιήθηκαν στην Ερμούπολη οι εκδηλώσεις μνήμης που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών   Σύρου. Αξιοσημείωτο ωστόσο είναι το γεγονός ότι πέρα από την παρουσία κάποιων εκπροσώπων των τοπικών αρχών η απουσία του απλού κόσμου για μια ακόμη φορά ήταν πασιφανής.

     Η έναρξη έγινε με την λαμπαδηφορία του Σαββάτου η οποία, με αφετηρία τα γραφεία του εδώ συλλόγου, εν πομπή διέσχισε όλη την παραλία της Ερμούπολης καταλήγοντας στην νέα προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων. Εκεί τελέστηκε τρισάγιο υπέρ της ανάπαυσης των ψυχών των σφαγιασθέντων, το πέρας του οποίου ακολούθησε η ρίψη στεφάνου στη θάλασσα. 
Την επομένη το πρωί στον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου πραγματοποιήθηκε δοξολογία, στην οποία παρέστη και μεγάλος αριθμός δόκιμων αξιωματικών, και εν συνεχεία η μαθήτρια  Μαρία – Μαγδαληνή Δαλεζίου μίλησε για την ημέρα Μνήμης.

Ακολουθεί το πλήρες κέιμενο της ομιλίας της μαθήτριας:
Εύξεινος Πόντος, ένας ελληνισμός που άνθισε πριν 3.000 χρόνια.
Πόντος σημαίνει θάλασσα. Ήταν μια θάλασσα που περίμενε τους γητευτές της. Κανείς μέχρι τότε δεν είχε καταφέρει να τη δαμάσει. Μια θάλασσα που την αποκαλούσαν με δέος «Άξενο Πόντο». Εκεί κατάφεραν να ταξιδέψουν οι Έλληνες, και στην μυθολογία και στην ιστορία. Τον 8ο π. Χ. αιώνα οι Ίωνες της Μιλήτου ίδρυσαν την πρώτη ελληνική αποικία στον Πόντο που σιγά –σιγά άρχισε να δαμάζεται και από Άξενος, αφιλόξενος, έγινε Εύξεινος, δηλαδή φιλόξενος.
Από το 1100 π.Χ. έως το 1923 μ.Χ., υπήρξε ένα από τα σπουδαιότερα τμήματα του ελληνικού έθνους, στο οποίο ο ελληνισμός της περιοχής αυτής τόσο στα χρόνια της αρχαιότητας και του Μ. Αλεξάνδρου όσο και της ρωμαιοκρατίας και του Βυζαντίου και αυτής της τουρκοκρατίας (1461–1922) δεν έπαυσε να διατηρεί αλώβητη την εθνική του συνείδηση.
Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης άρχισε ο αγώνας των Ελλήνων του Πόντου ενάντια στον εκτουρκισμό και στον εξισλαμισμό. Τότε στην ουσία άρχισε η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου με τις διώξεις, τους εξισλαμισμούς και τη φυγή πολλών Ελλήνων στη χριστιανική Ρωσία και στον Καύκασο. Οι συνθήκες για τον ποντιακό Ελληνισμό άρχισαν να βελτιώνονται το 19ο αιώνα μετά την παραχώρηση ειδικών προνομίων.
Έτσι, στις αρχές του 20ου αιώνα κάθε ποντιακό χωριό είχε δική του εκκλησία και δικό του σχολείο. Σύμφωνα με τη στατιστική του Παναρέτου, το 1913 στις επαρχίες των έξι μητροπόλεων του Πόντου κατοικούσαν 697.000 Έλληνες, ενώ το ίδιο διάστημα σύμφωνα με τον Γ. Λαμψίδη, λειτουργούσαν 1890 εκκλησίες με 1.460 περίπου ιερωμένους, 22 μοναστήρια, 1647 παρεκκλήσια και 1401 σχολεία δημοτικά, σχολαρχεία, ημιγυμνάσια και φροντιστήρια με 85.890 μαθητές και 1.235 εκπαιδευτικούς. 
 Όμως, το 1911 οι Νεότουρκοι είχαν ήδη αποφασίσει τη γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού:  Κατά τα έτη 1914–1923 πραγματοποιήθηκε συστηματική και προμελετημένη εξολόθρευση των χριστιανικών πληθυσμών του Πόντου από τους Νεότουρκους του Κεμάλ. Οι Πόντιοι υπήρξαν θύματα όλων των κατηγοριών που έχουν κριθεί ως πράξεις γενοκτονίας, όπως ξεριζωμούς από την πατρογονική γη, βασανιστήρια, εγκλεισμό σε στρατόπεδα θανάτου, υποχρεωτική στρατολόγηση αντρών από 18 μέχρι 45 ετών, και κάθε λογής θηριωδίες και κακουχίες.
 Οι επιζώντες κατέφυγαν στον Άνω Πόντο και μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, το 1922, στην Ελλάδα. Έφεραν μαζί τους τον πολιτισμό τους, διακρίθηκαν στα γράμματα και τις τέχνες και συνεχίζουν να αγωνίζονται για τη διατήρηση της εθνικής τους συνείδησης. Χωρίς να ξεχάσουν το παρελθόν, διατηρώντας ζωντανή την εικόνα της πατρίδας, με την ψυχική δύναμη που τους διακρίνει, κατάφεραν να ριζώσουν στους νέους τόπους αναδεικνύοντας τους με τις γνώσεις τους και την προσφορά τους.
 Όμως, μετά από 3000 χρόνια ξερίζωσαν από τον Πόντο τους Έλληνες, που από Άξενο τον έκαναν Εύξεινο. Τώρα λέγεται Μαύρη Θάλασσα.
  Η 19η Μαΐου αποτελεί Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού από το 1994, μετά από απόφαση της Βουλής των Ελλήνων.
   Τα πολλαπλά εγκλήματα εις βάρος των Ελλήνων του Πόντου δεν έγιναν από την αρχή ευρέως γνωστά και αποσιωπήθηκαν για πολλά χρόνια, είτε επειδή συνέπεσαν χρονικά με τη Γενοκτονία των Αρμενίων, είτε για πολιτικούς λόγους. Ακόμα και οι Έλληνες, δεν έδωσαν –τότε τουλάχιστον- την απαραίτητη σημασία, διότι πρώτη τους μέριμνα ήταν ο χώρος του ελληνικού κράτους. Έτσι όμως λησμονήθηκε το πιο σημαντικό, ότι δηλαδή ο ελληνισμός εκτεινόταν πέρα από τα σύνορα του ελλαδικού χώρου.
   Αν θέλουμε να ζούμε σε μια πραγματικά δίκαιη κοινωνία, πρέπει να κάνουμε τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε η επιθυμία για διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου να μη μένει μόνο στα λόγια, αλλά να περάσει στην πράξη. Όπως λέγεται συχνά, η δικαιοσύνη είναι τυφλή, αλλά σε αυτή την περίπτωση από τα μάτια της δε θα έτρεχαν δάκρυα, αλλά αίμα. Το αίμα όλων εκείνων που χάθηκαν άδικα στον Πόντο -πολλοί από τους οποίους έμειναν άταφοι-  και εκείνων που πήραν το δρόμο της  προσφυγιάς.
    Η διεθνής αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων από όλες τις χώρες του κόσμου είναι ζωτικής σημασίας, ιδιαίτερα στις μέρες μας. Διότι οι λαοί δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να κλείνουν τα μάτια στις συμφορές των άλλων επειδή δε συμβαίνουν δίπλα τους. Αντίθετα, είναι ανάγκη να μαθαίνουν από την ιστορία άλλων χωρών και λαών, αφού οτιδήποτε συμβαίνει στον έναν μπορεί να συμβεί στον καθένα. Οι Γενοκτονίες δεν αποτελούν γεγονότα του παρελθόντος που δεν αφορούν την σημερινή πραγματικότητα. Εξακολουθούν να συμβαίνουν, πολλές φορές χωρίς να γίνεται ευρέως γνωστό και παρά τη διεθνή κατακραυγή.
  Οι τουρκικές κυβερνήσεις συνεχίζουν να μην παραδέχονται ότι υπήρξε γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Εντούτοις, αντίθετα με ό,τι νομίζουν, αυτή η άρνηση, λειτουργεί και σε βάρος τους. Η Τουρκία θα έπρεπε να ακολουθήσει το παράδειγμα ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίες παραδέχτηκαν γενοκτονίες που διέπραξαν στο παρελθόν. Να αναλάβει τις ευθύνες της, να ζητήσει συγγνώμη και να εγγυηθεί ότι δε θα επαναληφθούν τέτοιες φρικαλέες ενέργειες. Με την τωρινή στάση της, όχι μόνο δεν δικαιώνονται αυτοί που χάθηκαν, αλλά και οι νέες τουρκικές γενιές κουβαλούν το βάρος ενός  αιματοβαμμένου παρελθόντος.
  Η διεθνής αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου θα μπορούσε να διδάξει, και να αποτρέψει παρόμοια γεγονότα στο παρόν και στο μέλλον σε όλο τον πλανήτη. Διότι οι λαοί δε θα πρέπει ποτέ να εφησυχάζονται. Ο λαός που ξεχνάει την ιστορία του είναι καταδικασμένος να την ξαναζήσει. Γι’ αυτό άλλωστε και κάθε λαός που έχει υποστεί τέτοια αδικήματα σε βάρος του, δικαιούται όχι μόνο να ζητάει, αλλά να απαιτεί την επίσημη διεθνή αναγνώρισή τους. Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μας έχει διδάξει η ιστορία, είναι ότι αυτή επαναλαμβάνεται. Άρα η μόνη άμυνα είναι η γνώση.
   95 χρόνια μετά, η 19η Μαΐου αποτελεί πραγματικά μέρα μνήμης και αγώνα για να επέλθει η δικαίωση. Δεν πρέπει να αφήσουμε τα γεγονότα να περάσουν στη λήθη, δίνοντας έτσι σε όσους χάθηκαν ένα δεύτερο θάνατο, αντί για την αναγνώριση και τον  φόρο τιμής που αξίζουν για να αναπαυθούν εν ειρήνη.
Ακολούθως τελέστηκε επιμνημόσυνη δέση στο εθνικό ηρώο (έμπροσθεν του Ι.Ν. Αγίου Νικολάου) και κατάθεση στεφάνων από φορείς του τόπου, ενώ η φιλαρμονική του δήμου παιάνιζε τον εθνικό ύμνο.


Περισσότερες φωτογραφίες και βίντεο στο
 http://www.logotypos.gr/component/k2/799-eortasmos-imeras-mnimis-tis-genoktonias-ton-ellinon-tou-pontou



Κυριακή 4 Μαΐου 2014

Με λαμπαδηφορία ο Σύλλογος Ποντίων & Βορειοελλαδιτών Σύρου τιμά την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου



...Κι έρθαν χρόνια δίσεκτα, καταραμένα χρόνια
Ο ουρανόν ελίβωσεν, σην γην ποτάμ' το αίμαν.
Κ' εσκώθεν θρήνος θάνατος, πέρα περού σον Πόντον.
Ξαν κρούγ'νε οι Αγαρηνοί και καίγ'νε και ρημάζ'νε,
Ο βίον χάται γενεών, ο κόσμον ξεριζούται.
Κι ένας λαός πορεύκεται σ' Αδάμ την εξορίαν....


Γενοκτονία

     Ο όρος «γενοκτονία» (genocide) δεν υπήρχε στην Αγγλική γλώσσα πριν το 1944. Πρόκειται για λέξη με πολύ συγκεκριμένο νόημα η οποία αναφέρεται στα βίαια εγκλήματα που διαπράττονται εις βάρος μιας ομάδας με στόχο το φυσικό αφανισμό της. Τα ανθρώπινα δικαιώματα, όπως αυτά ορίστηκαν στην Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου των Ηνωμένων Εθνών το 1948, αφορούν τα ατομικά δικαιώματα.

     Το 1944 ένας Πολωνοεβραίος δικηγόρος ονόματι Ράφαελ Λέμκιν (Raphael Lemkin, 1900-1959) προσπάθησε να αποδώσει εννοιολογικά την ιστορική μοναδικότητα της ναζιστικής πολιτικής των συστηματικών δολοφονιών, συμπεριλαμβανομένου και του αφανισμού των Εβραίων της Ευρώπης. Σχημάτισε τη λέξη «genocide» συνδυάζοντας τα συνθετικά geno-, από την ελληνική λέξη «γένος», και -cide, από τη λατινική λέξη για τη δολοφονία…» (United Holocaust Memorial Museum).


Το Χριστιανικό Ολοκαύτωμα της Ανατολής

     Οι Νεότουρκοι εθνικιστές είχαν αποφασίσει από το 1911 τη γενοκτονία των χριστιανικών πληθυσμών . Είναι γνωστή πλέον η ανταπόκριση του περιοδικού <<The Times of London>> στις 3 Οκτωβρίου του 1911 με τίτλο <<Οι Νεότουρκοι και το πρόγραμμά τους>>. Στο άρθρο του ανταποκριτή της εφημερίδας παρουσιάζεται η επικράτηση των ακραίων σοβινιστικών επιλογών στο συνέδριο του Κομιτάτου <<Ενωση και Πρόοδος>> που βρισκόταν ήδη στην εξουσία. 

     Η δια της βίας αφομοίωση όλων των κατοίκων αποφασίζεται τελεσίδικα. Το μέσο θα ήταν οι εξοπλισμένοι μουσουλμάνοι : <<Η Τουρκία είναι πρωτίστως μια μουσουλμανική χώρα και οι ιδέες του μουσουλμανισμού και η επιρροή του πρέπει να κυριαρχούν. Κάθε άλλη θρησκευτική προπαγάνδα πρέπει να κατασταλεί, αφού δεν μπορεί κανείς να εμπιστευτεί τους χριστιανούς, οι οποίοι πάντα δούλευαν για την κατάρρευση του νέου καθεστώτος…Αργά ή γρήγορα η πλήρης οθωμανοποίηση πρέπει να επιτευχθεί, αλλά είναι πλέον καθαρό ότι αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει με την πειθώ, αλλά με τη δύναμη των όπλων».

     Το παραγνωρισμένο αυτό Ολοκαύτωμα άρχισε το 1914 και ολοκληρώθηκε το 1924 με την περάτωση της Ανταλλαγής των πληθυσμών, αποτέλεσμα της αναθεωρητικής Συνθήκης της Λωζάννης. Βλάσσης Αγτζίδης, Διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας,μαθηματικός)



19 Μαίου 1919 Ο Κεμάλ αποβιβάζεται στην Σαμψούντα

     Με την αποβίβαση στην Σαμψούντα ξεκινά η δεύτερη και πιο σκληρή φάση της γενοκτονίας. Κάτω από την καθοδήγηση Γερμανών συμβούλων και με ηθικούς αυτουργούς τον γερμανό πρέσβη Βανγκενχάιμ και το στρατιωτικό επιτελείο υπό τον στρατηγό Λίμαν φον Σάντερς εφαρμόζονται σκληρότεροι και αποτελεσματικότεροι τρόποι εξόντωσης. Τα τάγματα εργασίας, τα γνωστά «αμελέ ταμπουρού» , οι δίκες με κατασκευασμένες κατηγορίες και αποφάσεις, οι επιτάξεις και αρπαγές είναι οι νέες μορφές εξόντωσης,  που εκτελέστηκαν  κάτω από τις διαταγές διαφόρων ηγετών της τουρκικής κυβέρνησης – όπως ο Ταλάτ Πασά, ο Μουσταφά Κεμάλ και ο Τοπάλ Οσμάν …

     Το σχέδιο εξόντωσης των Ελλήνων αφορούσε και τις γυναίκες και τα παιδιά. Η βίαιη αρπαγή των γυναικών και ο εγκλεισμός τους σε σπίτια Τούρκων, ο εξισλαμισμός τους, οι μαζικοί βιασμοί και οι βίαιες εγκυμοσύνες, η δολοφονία εγκύων γυναικών, η βίαιη αρπαγή παιδιών και βρεφών από τις μητέρες τους και η μεταφορά τους σε τουρκικές οικογένειες, τεκμηριώνει το αδίκημα της γενοκτονίας.

      Η Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού δεν απέκτησε τη δικαίωση που της οφείλαμε. Γιατί, όπως πολύ σωστά αναλύει ο καθηγητής κ. Κ. Φωτιάδης ,θέσαμε ως πρώτη προτεραιότητα να ασχοληθούμε με το χώρο του ελλαδικού κράτους. Αγνοήσαμε όμως έτσι την ουσία. Ότι ο ελληνισμός εκτείνονταν πολύ πέραν του ελλαδικού κράτους. Γιατί εκτιμήσαμε ότι πρέπει στο όνομα της φιλίας και καλής γειτονίας να θέσουμε λήθη στην ιστορία μας...

     Στις 24 Φεβρουαρίου 1994, επί Πρωθυπουργίας Ανδρέα Παπανδρέου, η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 19ης Μαΐου ως «Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου», ημέρα που ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάστηκε στη Σαμψούντα.

     Φέτος οι Εκδηλώσεις Μνήμης θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 11 Μαίου (ελέω εκλογών).

    Ο Σύλλογος Ποντίων & Βορειοελλαδιτών Σύρου θα τιμήσει τις εκδηλώσεις Μνήμης της Γενοκτονίας , συμμετέχοντας στις προγραμματισμένες εκδηλώσεις που διοργανώνει η  Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου την Κυριακή 11 Μαίου και ώρα 10.30 , με δοξολογία, ομιλία και κατάθεση στεφάνου στον Ι.Ν. του Αγίου Νικολάου. Την ομιλία θα πραγματοποιήσει η μαθήτρια της Γ΄Λυκείου Μαγδαληνή Δαλεζίου, η οποία διακρίθηκε στον πανελλήνιο διαγωνισμό για την ιστορία του Πόντου.

      Επίσης το Σάββατο 10/5 ο σύλλογος θα πραγματοποιήσει λαμπαδηφορία στη μνήμη όσων προσπάθησαν να βρουν μια Ιθάκη και χάθηκαν στη θάλασσα. Η πορεία  θα ξεκινήσει στις 20.30 από την αίθουσα του συλλόγου και θα κατευθυνθεί στο Νησάκι όπου θα τελεστεί τρισάγιο και ρίψη στεφάνου στη θάλασσα .


Παρακαλούμε τα μέλη του συλλόγου όπως συμμετέχουν στις εκδηλώσεις Μνήμης.

Τρίτη 29 Απριλίου 2014

Κάτω από τα ξύλινα πατώματα του στρατοπέδου ΄΄Λοχαγού Ζαφείρη Αποστόλου΄΄- Μνήμες από ΄΄τα παιδιά του κατακλυσμού΄΄





Η γιαγιά Χρυσούλα Νιζαχίδου

Οι πρόεδροι του Συλλόγου Μικρασιατών και Ποντίων Σύρου κ.κ. Χρήστος Τσαούσογλου και Πανταζή Ουρανία μαζί με τον αρχαιολόγο Λευτέρη Ζώρζο


Το Σάββατο 26 Απριλίου βιώσαμε μοναδικές στιγμές έντονης συγκίνησης. Μιλώ για την έκθεση ιστορικής μνήμης με κειμήλια που αναβιώνουν το παρελθόν του νησιού, τότε που λειτουργούσε σε αυτό το μεγαλύτερο ορφανοτροφείο της Μεσογείου με το όνομα Near East Relief.

Η έκθεση , η οποία εγκαινιάστηκε με την ευκαιρία της συμπλήρωσης ογδόντα χρόνων συνεχούς παρουσίας Μονάδων και Υπηρεσιών του Ελληνικού Στρατού στη Σύρο, λειτουργεί στο Στρατόπεδο «Λοχαγού Ζαφείρη Απόστολου».
Ο αρχαιολόγος Λευτέρης Ζώρζος που υπηρετεί τη θητεία του στο στρατόπεδο, είχε την επιμέλεια της έκθεσης. Ο κ. Ζώρζος μίλησε στο ραδιοφωνικό σταθμό της Ι.Μ.Σύρου (Δευτέρα 28 Απριλίου) και εξήγησε το πως βρήκε τα διάφορα αντικείμενα κάτω από τα ξύλινα πατώματα του στρατοπέδου και πως στήθηκε η έκθεση..Επίσης δεν παρέλειψε να τονίσει τη σημαντική και καθοριστική στήριξη του διοικητή, ταγματάρη Πεζικού Δημήτρη Μπούνταλη
Όπως μας εξήγησε , στην είσοδο της έκθεσης συναντάμε την επιστολή που είχε στείλει ο πρώτος διευθυντής του ορφανοτροφείου George White. Διαβάζουμε μεταξύ άλλων : …Δεκαεπτά χιλιάδες παιδιά περίπου, μισά Ελληνόπουλα και μισά Αρμένιοι μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα. Αυτό έγινε το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο του 1922. Το ζήτημα της στέγασης ήταν δύσκολο γιατί κάθε γωνιά της Ελλάδος ήταν γεμάτη με εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες που είχαν συρρεύσει από κάθε λιμάνι της Τουρκίας. Η Ελλάδα με πληθυσμό πέντε εκατομμυρίων δέχτηκε πάνω ενάμιση εκατομμύριο προσφύγων.
Και παρακάτω <<…Αποφασίστηκε να κτιστεί ένα κτίριο και επιλέχθηκε το νησί της Σύρου , όπου βρίσκονται τώρα , ως το πλέον κατάλληλο. Οι αξιωματούχοι της πόλης και οι κάτοικοι μας υποδέχτηκαν με ένα εγκάρδιο καλωσόρισμα όταν φτάσαμε και από την πρώτη στιγμή έκαναν ότι μπορούσαν για να μας βοηθήσουν στο έργο μας>> …
Τα τελικά κτίρια στέγασαν 1500 κορίτσια και 1000 αγόρια, πολλά από τα οποία βοήθησαν στο κτίσιμο των κτιρίων.
Στην έκθεση μπορεί κανείς να δει σπάνιο φωτογραφικό υλικό καθώς και προσωπικά αντικείμενα από το ορφανοτροφείο που βρέθηκαν μέσα στα ξύλινα πατώματα όπως παιχνίδια , αυτοσχέδια πούλια από πιάτα του 19ου αιώνα , ένα παιδικό καπελάκι και πολλά τμήματα από ρούχα. Σε περίοπτη θέση υπάρχει το βιλίο του Ζαχαρίου Δρόσου <<Τα παιδιά του κατακλυσμού>>.
Στην έκθεση επίσης παρουσιάζονται ευρήματα και από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι στρατιωτικές σχολές που πέρασαν από τα κτήρια από το 1934 και έπειτα, άφησαν πληθώρα από έγγραφα, βιβλία, γράμματα και πολλά αντικείμενα που συνδέονται με την καθημερινότητα των στρατιωτών.
Η έκθεση , όπως μας εξήγησε ο κ. Ζώρζος παρουσιάζεται στα ελληνικά και στα αγγλικά ενώ σύντομα θα μεταφραστεί και στην αρμενική γλώσσα.
Αξίζει να επισκεφτεί κανείς την έκθεση , γιατί όπως είπαμε είναι μια έκθεση ιστορικής μνήμης με κειμήλια που αναβιώνουν το παρελθόν του νησιού.
Κατά τη διάρκεια της ραδιοφωνικής εκπομπής είχαμε τηλεφωνική συνομιλία με τον καθηγητή κ. Χρήστο Βασιλειάδη, εγγονό της πόντιας Χρυσούλας Νιζαχίδου, η οποία ήταν ένα από τα παιδιά που βρέθηκαν στο ορφανοτροφείο της Σύρου.
Όπως μας είπε ο κ. Βασιλειάδης η γιαγιά Χρυσούλα Νιζαχίδου καταγόταν από χωριό της Πάφρας του Πόντου. Ο πατέρας της από νωρίς πήγε στο αντάρτικο και η εξάχρονη Χρυσούλα έμεινε με την μάνα της στο χωριό. Όμως οι τούρκοι του Τοπάλ Οσμάν σκότωσαν την μητέρα της μπροστά στα μάτια της .Ορφανή περιπλανιέται στο χωριό.
Πρόλαβε να δει μια φορά τον πατέρα της όταν πήγε να πιει νερό από κοντινή στο χωριό πηγή. Εκεί ακούστηκε στο σκοτάδι μέσα από τα δέντρα η φωνή του πατέρα της που της ΄΄ορμήνεψε΄΄ να παραμείνει στο χωριό και ότι κάποια στιγμή θα την εύρισκε και θα την έπαιρνε μαζί του. Από τότε δεν άκουσε τίποτε για αυτόν. Ήταν η τελευταία φορά που ήρθε σε επικοινωνία μαζί του…
Αργότερα την βρήκαν από τον Ερυθρό Σταυρό και την μετέφεραν στην Ελλάδα και από εκεί στο ορφανοτροφείο της Σύρου. Εκεί έμαθε αμερικάνικα (αγγλικά), γράμματα, τέχνη και ήταν πολύ ικανοποιημένη από την φροντίδα και την αγάπη που της παρείχαν. Μετά από τηλεγράφημα του Ερυθρού Σταυρού ότι την αναζητούν συγγενικά της πρόσωπα από την Καλλιθέα Ξάνθης , την έστειλαν να ζήσει μαζί τους καθώς και με τους συγγενείς του μελλοντικού της συζύγου της Σεραφείφ Βασιλειάδη , που ήταν επίσης πρόσφυγας από τον Πόντο.
Ο κ. Χ. Βασιλειάδης θυμάται τη γιαγιά να τους λέει ότι ήταν πολύ ικανοποιημένη από την φροντίδα και την εκπαίδευση που της παρείχαν στο ορφανοτροφείο και πως ήταν κάτι πρωτόγνωρο για την ίδια….
Ευχαριστώ τον κ. Βασιλειάδη για την αποστολή της φωτογραφίας της γιαγιάς του καθώς και το ηχητικό ντοκουμέντο (στην αγγλική) που περιγράφει το έργο του ορφανοτροφείου στη Σύρο.Το υλικό αυτό θα προωθηθεί στον κ. Ζώρζο για να χρησιμοποιηθεί κατά την κρίση του.
Η επίσκεψη στην έκθεση πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του συλλόγου Μικρασιατών Σύρου Ερμούπολης .


Τετάρτη 23 Απριλίου 2014

Οταν τα ξύλινα πατώματα ...μίλησαν. Μνήμες στο στρατόπεδο της Σύρου




Οπως είναι γνωστό το στρατόπεδο της Σύρου γιορτάζει κάθε χρόνο στις 23 Απριλίου τον προστάτη του Αγιο Γεώργιο.

Φέτος η γιορτή επιφύλασσε μια συγκινητική έκπληξη, που σκόρπισε ρίγη συγκίνησης σε όσους την έζησαν από κοντά ή την πληροφορήθηκαν στη συνέχεια.

Πρόκειται για μια έκθεση την οποίαν επιμελήθηκε ο κ.Ζώρζος, αρχαιολόγος από τη Σαντορίνη που υπηρετεί τη θητεία του στο στρατόπεδο της Σύρου. 

Ο κ. Ζώρζος  ασχολήθηκε με το "παρελθόν" και την ιστορία του κτιρίου όπου σήμερα στεγάζεται η μονάδα Ζαφείρη Αποστόλου.

Οπως όμως πολλοί θα γνωρίζετε, τα πρώτα χρόνια που ακολούθησαν τη Μικρασιατική Καταστροφή, πολλά ορφανά παιδιά απ' τις χαμένες πατρίδες βρήκαν καταφύγιο στις εγκαταστάσεις του Near East Relief, στα κτίρια που μετέπειτα στέγασαν το στρατόπεδο.

Ο κ. Ζώρζος βρήκε μέσα στα κτίρια (κάτω απ' τα ξύλινα πατώματα) απομεινάρια αυτής της εποχής τα οποία εκθέτει, μαζί με έγγραφα και φωτογραφίες εκείνων των ετών, στο χώρο του στρατοπέδου.

Το  Σάββατο 26 Απριλίου 2014 και ώρα 11:00 το πρωί  , με πρωτοβουλία του Συλλόγου Μικρασιατών Σύρου Ερμούπολης , θα πραγματοποιηθεί ξενάγηση της έκθεσης από τον κ. Ζώρζο.

Οσα από τα μέλη του συλλόγου μας επιθυμούν , παρακαλούνται να βρίσκονται στην πύλη του στρατοπέδου στις 11.00 το πρωί .

Συγχαρητήρια στο σύλλογο των Μικρασιατών Σύρου Ερμούπολης για την πρωτοβουλία που πήρε ώστε να πραγματοποιηθεί αυτή η ξενάγηση  και ευχαριστούμε για την πρόσκληση.  





ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ : http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=427166