Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου Ο ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ

Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου Ο ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ
Ο σύλλογος είναι πολιτιστικός και αθλητικός. Τα μέλη του συλλόγου είναι από τη Μακεδονία, τη Θράκη ,οι απανταχού Ποντιακής καταγωγής καθώς και φίλοι που αγαπούν το σύλλογο. Ο σύλλογος ιδρύθηκε το 2003 ως σύλλογος Βορειοελλαδιτών Σύρου και αθλητικός σύλλογος ''Ο Μέγας Αλέξανδρος''. Σήμερα ο σύλλογος, μετά την τροποποίηση του καταστατικού του, φέρει τη νέα του .επωνυμία Η αίθουσα του συλλόγου βρίσκεται στο Κάτω Μάννα (Χώνες) επί του κεντρικού δρόμου. ΤΗΛΕΦΩΝΑ επικοινωνίας 6932411950. ΤΜΗΜΑΤΑ : Παιδικό Θεατρικό Εργαστήρι κάθε Παρασκευή 17.00-19.00, Σάββατο 10.30-12.30 και 16.30-18.30 - ΤΜΗΜΑ ΠΟΝΤΙΑΚΩΝ ΧΟΡΩΝ :Τμήμα παιδιών και εφήβων κάθε Παρασκευή 19.10-20.00 και 20.00-21.00 . Τμήμα ενηλίκων κάθε Κυριακή 18.30-19.30 για αρχάριους και 19.30-20.30. για προχωρημένους. Χοροδιδάσκαλος ο Χρήστος Καρυοφυλλίδης. Σκοπός μας , να ΜΗΝ ξεχάσουμε τις ρίζες μας και να μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά μας την ιστορία μας.

Translate

Πέμπτη 14 Απριλίου 2016

Παρών στον τηλεμαραθώνιο αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες της Ειδομένης ο σύλλογος Ποντίων & Βορειοελλαδιτών Σύρου






Ο σύλλογός μας έδωσε το παρών του , ως συνδιοργανωτής, στον τηλεμαραθώνιο αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες στην Ειδομένη , που πραγματοποιήθηκε από την ΑΙΓΑΙΟ Τηλεόραση στις 28 Μαρτίου 2016.

Κατά τη διάρκεια του τηλεμαραθώνιου αλλά και όλη την επόμενη εβδομάδα, έως ότου ταξιδέψει η αποστολή για Ειδομένη, συγκεντρώθηκαν τρόφιμα, ρουχισμός και είδη υγιεινής.

Περισσότερες λεπτομέρειες και φωτογραφικό υλικό από την επίσκεψη στην Ειδομένη μπορείτε να δείτε στο 

http://www.syrostoday.gr/News/19078-H-Syros-stin-Eidomeni.aspx

Ευχαριστούμε τον εμπνευστή της ιδέας Μπάμπη Κουλούρα, ο οποίος έχει πραγματοποιήσει μέχρι τώρα 18 τηλεμαραθώνιους για συνανθρώπους μας που είχαν ανάγκη, είτε εντός της Ελλάδας είτε εκτός, για τη χαρά που μας έδωσε με την πρότασή του να συμμετέχουμε κι εμείς σ΄ αυτήν  την πράξη  αλληλεγγύης.  

Τετάρτη 13 Απριλίου 2016

Οδός Ευξείνου Πόντου στην Ερμούπολη




Οδός Ευξείνου Πόντου , στην Ερμούπολη. Ελπίζουμε σύντομα να είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε την ονοματοδοσία ενός δρόμου της Ερμούπολης σε οδό ΄΄Εύξεινου Πόντου΄΄. 

Ο δρόμος βρέθηκε. Μικρός και ταπεινός αλλά στην Ερμούπολη, κοιτάζει , όπως ζητήσαμε θάλασσα . Πόντος σημαίνει θάλασσα.   

Τρίτη 12 Απριλίου 2016

Θεατρική παράσταση ΄΄Τα παιδιά του Κατακλυσμού΄΄






Ο Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου 

σας προσκαλεί 

στη θεατρική παράσταση ΄΄Τα παιδιά του Κατακλυσμού΄΄

 στο θέατρο Απόλλων , την Τρίτη 24 Μαίου ώρα 20.30.

Η παράσταση δίδεται με την ευκαιρία της 
Ημέρας Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου (19 Μαίου)

Μέσα από το λόγο και το τραγούδι θα αποτίσουμε φόρο τιμής στα χιλιάδες προσφυγόπουλα από την Ιωνία, τη Θράκη, την Αρμενία και τον Πόντο που φιλοξενήθηκαν στο αμερικάνικο ορφανοτροφείο της Σύρου (νυν στρατόπεδο)  , μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή. 

Συμμετέχουν 

Δήμητρα Αναγνώστου, Γιάννης Καραντώνης, Βάσω Κοντογιάννη, Μαρία Κουκή, Μαριάννα Κρόντη, Εύη Νέλλα, Αργυρώ Πανταζή,Ουρανία Πανταζίδου, Σοφία Σκουργιά,
Ανδριανή Στεφάνου, Στέλιος  Τρουμπετάκης, Ελένη Χατζητσολίδη. 
Επίσης χορευτές του συλλόγου με χοροδιδάσκαλο το Χρήστο Καρυοφυλλίδη

Επίσης οι μουσικοί :

Αντώνης Κονσολάκης στο ούτι, Σάββας Ηλιάδης στο νταούλι,  
Σταύρος Σαββίδης στη λύρα - τραγούδι


Σκηνοθεσία : Ελένη Βουτσίνου
Σενάριο : Ουρανία Πανταζίδου
Αφίσα : Στεφανία Χαμαλίδου

Είσοδος : Ελεύθερη

Σχετικά με το ορφανοτροφείο 
http://www.koinignomi.gr/news/i-gnomi-sas/apopseis/2014/04/29/otan-ta-xylina-patomatamilisan-istorikes-mnimes-sto-stratopedo-tis-syroy.html


Τετάρτη 6 Απριλίου 2016

Το Μαύρο Πάσχα , 6 Απριλίου 1914



Μια φορά κι έναν καιρό , όπως λένε τα παραμύθια ζούσε στην πόλη Σηστό , στην ευρωπαική πλευρά του Ελλήσποντου μια νέα η Ηρώ , ιέρεια της θεάς Αφροδίτης . Στην απέναντι όχθη, στην πόλη Αβυδο ζούσε ο νεαρός Λέανδρος , ο οποίος ερωτεύθηκε την Ηρώ. Κάθε βράδυ ο Λέανδρος περνούσε κολυμπώντας τον Ελλήσποντο για να είναι μαζί της. Η Ηρώ με μόνη βοηθό την πιστή τροφό της, άναβε μία λάμπα κάθε νύχτα στην κορυφή του πύργου της, για να τον οδηγεί, και, όταν έφθανε, τον υποδεχόταν η ίδια στην ακτή.Πριν όμως ξημερώσει ο Λέανδρος επέστρεφε στη Άβυδο προκειμένου να επανέλθει το επόμενο απόγευμα. Το χειμώνα οι εραστές χώρισαν με την υπόσχεση να ξαναβρεθούν στις αρχές της άνοιξης. Το επόμενο απόγευμα όμως το λυχνάρι βρέθηκε πάλι αναμμένο.
Ο Λέανδρος όταν το είδε από την Άβυδο εξέλαβε το φως σαν ερωτική πρόσκληση και έπεσε στην ανεμοδαρμένη θάλασσα. Εκεί που πάλευε με τα κύματα ο άνεμος έσβησε το λυχνάρι με αποτέλεσμα ο Λέανδρος να χάσει τον προσανατολισμό του. Παρασύρθηκε από τα κύματα και πνίγηκε. Το πρωί το πτώμα του ξεβράστηκε στη ακτή της Σηστού. Η Ηρώ μόλις το έμαθε έπεσε στη θάλασσα αγκαλιάζοντας τον αγαπημένο της. Αργότερα οι κάτοικοι βρήκαν τους δυο εραστές αγκαλιασμένους στην ακτή. Τους πήραν και τους έθαψαν σε κοινό τάφο.

Μύθος ελληνικός , γεννημένος στη Θρακική γη , μια φορά κι έναν καιρό. Σε εκείνη την περιοχή άνθισαν πόλεις ελληνικές Κωνσταντινούπολη, Ανδριανούπολη, Σαράντα Εκκλησιές, Ραιδεστός, Καλλίπολη Σηλυβρία, Αρκαδούπολη, Βυζίη , περιοχή γνωστή ως Ανατολική Θράκη.

Η Ανατολική Θράκη υπήρξε πεδίο σημαντικών ιστορικών γεγονότων. Μια τραγική περίοδος , που σημάδεψε την περιοχή , άγνωστη σε πολλούς είναι το Μαύρο Πάσχα του 1914. Στις 6 Απριλίου, ανήμερα του Πάσχα , οι Ρωμιοί της περιοχής αναγκάζονται να ξεριζωθούν από τις προαιώνιες πατρίδες τους, σε εφαρμογή του δόγματος των Νεότουρκων ΄΄Η Τουρκία στους Τούρκους΄΄ (οι οδηγίες του γερμανού Λίμαν Φον Σάντερς ήταν σαφείς , πρέπει να διώξετε τους Έλληνες που είναι πιο επικίνδυνοι αφού είναι εξαπλωμένοι παντού και κρατούν στα χέρια όλο τον οικονομικό πλούτο της χώρας, όπως και τα σκήπτρα στην παιδεία). Σε εφαρμογή εκείνων των σχεδίων οι νεότουρκοι δίνουν τις εντολές ΄΄Γιάγμα , γιάκιν, κέσιν ΄΄ δηλ. αρπάξτε, κάψτε, σφάξτε. Χιλιάδες Ελληνες παίρνουν το δρόμο της προσφυγιάς για να γλυτώσουν. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο αναγκάστηκε να κλείσει τα σχολεία και τις εκκλησιές και να κηρύξει γενικό πένθος. Οι παρακλήσεις του προς την Πύλη και τις πρεσβείες των ξένων κρατών ήταν ΄΄φωνή βοώντος εν τη ερήμω΄΄ Οπως αναφέρει στη Μαύρη Βίβλο το Πατριαρχείο, μέχρι το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου (1918) 220.000 ψυχές εγκατέλειψαν την Ανατολική Θράκη.

Μετά τη λήξη του πολέμου και την επικράτηση της Αντάντ η Ανατολική Θράκη επεστράφη στην Ελλάδα και οι πρόσφυγες ξαναγύρισαν στα σπίτια τους. Όμως η χαρά τους δεν κράτησε για πολύ. Τον Οκτώβριο του 1922 οι σύμμαχοι χαρίζουν την Ανατολική Θράκη και πάλι στην Τουρκία (κατ΄ απαίτηση της Γαλλίας) και δίνουν εντολή στον ελληνικό στρατό να εγκαταλείψει σε τρεις ημέρες την περιοχή. Ο Βενιζέλος από το Παρίσι τηλεγραφούσε : ΄΄Ανατολική Θράκη απωλέσθη, ατυχώς δι Ελλάδα. Ανάγκη Θράκες να εγκαταλείψουν την γην την οποίαν κατοικούσαν΄΄. Η Ανατολική Θράκη θυσιάστηκε ΄΄ελέω των μεγάλων δυνάμεων΄΄.



Χιλιάδες Ελληνες ξαναπήραν το δρόμο της προσφυγιάς, αφήνοντας πίσω τους ότι πολύ αγάπησαν και ότι με όμορφα όνειρα για χρόνια , με κόπο έφτιαξαν. Εξ άλλου δεν τους έμενε τι άλλο να κάνουν. Οι Τούρκοι ήταν ξεκάθαροι : ΄΄Αν δεν φύγετε εντός 24 ωρών, με τι προτιμάτε να πεθάνετε; Με ξύλο ή με σκοτωμό΄΄; Οι συμμορίες είχαν το ελεύθερο να αρπάξουν περιουσίες, να ατιμάσουν γυναίκες και κορίτσια, να λεηλατήσουν σπίτια και εκκλησίες, να δείρουν ανηλεώς ιερείς.

Ο διάσημος αμερικανός συγγραφέας Ερνεστ Χέμινγουεϊ , νεαρός πολεμικός ανταποκριτής βρέθηκε στην περιοχή. Συγκλονισμένος από την εικόνα των προσφύγων έγραφε στην εφημερίδα «Toronto Star» : ΄΄Τὸ κυρίως σῶμα τῆς πομπῆς, ποὺ διασχίζει τὸν ποταμὸ Ἕβρο στὴν Ἀδριανούπολη, φτάνει τὰ τριάντα χιλιόμετρα. Τριάντα χιλιόμετρα μὲ κάρα ποὺ τὰ σέρνουν βόδια, ταύροι καὶ λασπωμένα βουβάλια, μὲ ἐξουθενωμένους, κατάκοπους ἄνδρες, γυναῖκες καὶ παιδιὰ νὰ περπατοῦν στὰ τυφλά…΄΄.

ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΣΟΥΡΗ για την απώλεια της Ανατολικής Θράκης
Σε γνωρίζω απ’ την όψη
Που πλανάται νηστική
Κι απ’ του ρούχου σου την κόψη
Πως μας ήλθες από εκεί.
Σε γνωρίζω κι απ’ τα ράκη
Κι από την κακομοιριά
Πως μας ήλθες απ’ τη Θράκη

Και ζητείς παρηγοριά.
Να και Θράκαις, να κι Ασίαις
Εγινήκανε θυσίες
Και των Τούρκων τα ξεράδια
Τις αφήσανε ρημάδια.

Καλώς ήλθες στην Αθήνα
Όπου κόσμος ευθυμεί
Γύρευε κι αυτά κι εκείνα,
Θέλε στέγη και ψωμί.

Κυριακή 6 Μαρτίου 2016

Διεθνής Ημέρα της Γυναίκας. Οι Γυναίκες στον Πόντο


 Η γυναίκα της πόλης στον Πόντο
Η γυναίκα της υπαίθρου στον Πόντο

Σε ανάμνηση μεγάλης εκδήλωσης διαμαρτυρίας, που έγινε στις 8 Μαρτίου 1857, από εργάτριες στη Νέα Υόρκη για καλύτερες συνθήκες εργασίας, γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου η Διεθνής Ημέρα της Γυναίκας. Από το 1975 η ημέρα αυτή γιορτάζεται υπό την αιγίδα του ΟΗΕ.
Γρήγορα όμως η Μέρα αυτή έχασε τη πολιτικής της «γεύση», και έγινε απλώς μια ευκαιρία για τους άνδρες να εκφράσουν την αγάπη τους προς τις γυναίκες.

Εμείς όμως θα σταθούμε στις Γυναίκες του Πόντου. Τις αγνές και τίμιες που την μοίρα τους καθόριζαν άλλοι, όπως περίπου γίνονταν εκείνα τα χρόνια σε όλες τις κοινωνίες.
Όλοι γνωρίζουμε σήμερα ότι από τα πολύ παλιά χρόνια μέχρι το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα η γυναίκα δεν είχε ούτε κοινωνικά, ούτε πολιτικά δικαιώματα. Ακόμη και στην κλασσική Ελλάδα η γυναίκα ζούσε περιορισμένη στον σπίτι της, με πολλές προκαταλήψεις εις βάρος της.

Ο Θουκυδίδης στον «Επιτάφιο του Περικλέους», πριν περίπου 2.500 χρόνια, μετά την κηδεία των επιφανών του Πελοποννησιακού πολέμου, προτρέπει τις γυναίκες να επιστρέψουν ήσυχα στο σπίτι τους και να μη δίνουν δικαίωμα να γίνεται συζήτηση γι’ αυτές. Ο δε ρήτορας Δημοσθένης σημειώνει τα εξής, (καταπληκτικά βέβαια για τη δική μας εποχή): «Έχομε εταίρες για την απόλαυση, παλλακίδες για την περιποίηση και γυναίκες για να μας δίνουν νόμιμα παιδιά».

Η ίδια κατάσταση ίσχυε όμως και στον Πόντο

«Γιά τό κορίτζ’ γράμματα είν’ τό πλέξιμο τ’ ορταρί, νά σαχταρών’ τά σκεύα καί άμα παντρεύ’ νά εφτάει παιδία καί αφίν’ ρίζαν’ς σ’ οσπίτ’» Δηλ. για το κορίτσι γράμματα είναι το πλέξιμο της κάλτσας, να τρίψει με στάχτη τα σκεύη και όταν παντρευτεί, να κάνει παιδιά και να αφήσει ρίζα στο σπίτι. (Κάνι. Πνευματικός φάρος Χαλδίας.1970 Θεσ/νίκη, σελ.122).

Σαφής είναι η διάκριση μεταξύ της γυναίκας του αστικού πόντου και αυτής της υπαίθρου. Στον μη αστικό Πόντο, η γυναίκα ενώ έχει χρεωμένη την εύρυθμη λειτουργία τόσο του οίκου της όσο και των αγροτικών ασχολιών ( αρμέγ τα χτήναν, σωρεύ τα ξύλα, οράζ τα ζα), δεν έχει κανένα απολύτως δικαίωμα. Ενώ είναι η μάνα, η νοικοκυρά, ο άνθρωπος για όλες τις βαριές εργασίες, εν τούτοις η κοινωνική της θέση είναι σαφώς υποβαθμισμένη, δεν έχει καν δικαίωμα επιλογής τρόπου ζωής. Τον σύντροφο της, της τον διαλέγουν και της τον επιβάλλουν από μικρή μάλιστα ηλικία.

Πολλά νήπια τα αρραβωνιάζουν με τη «κουνίν το χάραγμαν» δηλ. με σημάδι-χάραγμα στην βρεφική τους κούνια και τα παντρεύουν στην ηλικία των δώδεκα περίπου ετών, ηλικία που τα κορίτσια θεωρητικά είναι ικανά να πλέκουν ορτάρια, κάλτσες δηλαδή ως δώρο για τους άντρες τους.

Η γυναίκα είναι το παραπάνω εργατικό χέρι που έχει ανάγκη η αγροτική οικογένεια. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που οικογένειες με αγόρια σε παιδική ηλικία να είναι σε ανάγκη εργατικών χεριών και να προβαίνουν σε πάντρεμα τους με μεγαλύτερες κοπέλες.

Χαρακτηριστικό του τρόπου αντιμετώπισης της γυναίκας στην ανδροκρατούμενη αυτή κοινωνία είναι το λεγόμενο «μας», δηλαδή ο εθιμικός τρόπος συμπεριφοράς της νέας νύφης προς τα άρρενα μέλη της οικογένειας του άντρα της, την πεθερά και τις μεγαλύτερες συννυφάδες. Κύριο χαρακτηριστικό του η «εκούσια αλαλία». Η νέα νύφη δεν επιτρέπεται να απευθύνει τον λόγο στα πεθερικά και τους αδελφούς του αντρός της. Δεν τρώει ποτέ μαζί τους ενώ αυτή τους στρώνει και τους ξεστρώνει το τραπέζι και μέσα στα καθήκοντα της είναι η φροντίδα του πχ το πλύσιμο των ποδιών που συμβολίζει και την υποταγή της.

Στον αστικό Πόντο η γυναίκα ασχολείται μόνον με τα του οίκου της, ή του οίκου της μητέρας της όσον καιρό διαμένει κάτω από την πατρική στέγη. Κι εδώ όμως η γυναίκα είναι ανελεύθερη και από την πατρική εξουσία περνά μέσω του γάμου στην συζυγική κυριαρχία. Οι γάμοι τους γίνονται επίσης σε μικρή ηλικία υπό την επήρεια του φόβου των γονιών τους μην οι Τούρκοι πειράξουν τα κορίτσια τους, κάτι που δεν θα συμβεί αν αυτά είναι παντρεμένα, λόγω του σεβασμού που οι μουσουλμάνοι τρέφουν στο θεσμό του γάμου.

Τα πράγματα άλλαξαν κατά τον 19ο αιώνα στον Πόντο. Τότε παρουσιάζεται και ενδιαφέρον για τη μόρφωση των γυναικών. Στα χωριά η μόρφωση τους περιοριζότανε το πολύ στη Δευτέρα τάξη δημοτικού, γιατί ο φόβος των Τούρκων εμπόδιζε τα κορίτσια να κυκλοφορούν ελεύθερα μόλις μεγάλωναν λίγο.

Στις πόλεις όμως φωτισμένοι Πόντιοι πνευματικοί μας άνθρωποι, οι οποίοι είχαν κατανοήσει τη σημασία της μόρφωσης των γυναικών στην κοινωνία, άρχισαν να δραστηριοποιούνται, να εισηγούνται και να πραγματοποιούν τα πρώτα βήματα γι’ αυτό το σκοπό, δηλαδή να ιδρυθούν ξεχωριστά σχολεία για τα κορίτσια, τα Παρθεναγωγεία.

Η επίδραση του δυτικού πολιτισμού και η ίδρυση Παρθεναγωγείων πολλά χρόνια πριν από το 1846 σε μεγάλες πόλεις, όπως Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Αθήνα, Προύσα κ.α. άλλαξαν και τη νοοτροπία των αστών του Πόντου.

Ο Μακεδόνας ιστορικός – ερευνητής Νικόλαος Δραγούμης, πατέρας του πρώτου Μακεδόνα πρωθυπουργού της Ελλάδος Στέφανου Δραγούμη γράφει για τη φιλομάθεια, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και την εκπαιδευτική αναγέννηση του Ποντιακού Ελληνισμού τα εξής: «… Έπειδή δε τοσούτος έρως της εκπαιδεύσεως του γυναικείου φύλου εισήλασε τροπαιούχος και εις την δούλην Ελλάδα, ανηγέρθησαν γυναικών φροντιστήρια και κατά τας Ασιατίδας χώρας δηλ. στον Πόντο, Καππαδοκία, Θράκη κλπ, όπου προ αιώνων δεν είχε ακουσθεί η γλυκεία του Πλάτωνος ή του Χρυσοστόμου φωνή…» (Στο βιβλίο του «Ιστορικές αναμνήσεις. Ερμής. Αθήνα 1973, τομ.Α΄,σελ.167).

Πράγματι, στον Πόντο αναλαμβάνει πρωτοβουλία ο Δημήτριος Αυγερινός και ιδρύεται στην Τραπεζούντα το 1846 το πρώτο Παρθεναγωγείο. Τριάντα χρόνια αργότερα, το 1873 οι κάτοικοι της Αργυρούπολης ίδρυσαν, με πρωτοβουλία του (δασκάλου) Γεωργίου Παπαδόπουλου – Κυριακίδη και με τη βοήθεια και συνεργασία του Μητροπολίτη Γερβάσιου Σουμελίδη το «Παρθεναγωγείο Αργυρουπόλεως» με πρώτο διευθυντή τον Μουράτ Κυριακίδη. Στη συνέχεια ακολουθούν και άλλες πόλεις του Πόντου, όπου ιδρύονται Παρθεναγωγεία.

Στην Αμισό (Σαμψούντα). Στον αυλόγυρο του ναού της Αγ. Τριάδος, προς τα δεξιά υπήρχε το Παρθεναγωγείο. Διευθύντρια του σχολείου ήταν η Αδαμαντοπούλου, που υπήρξε θύμα της Τούρκικης θηριωδίας το 1921. Άλλη διευθύντρια υπήρξε η Σιδερίδου, με παιδαγωγικές σπουδές στη Γενεύη.

Στο Καδή-κιοϊ (Άνω Αμισός). Υπήρχε νεόδμητη σχολή διαιρεμένη σε αρρεναγωγείο και Παρθεναγωγείο.

Η Πάφρα, είχε παρθεναγωγείο (1902), διευθυνότανε από τη Ζωή Νικολάου με ετήσιο μισθό 50 λίρες Τουρκίας και δύο δασκάλες βοηθοί που έπαιρναν 15 λίρες Τουρκίας η κάθε μία. Για τις μαθήτριες που φοιτούσαν στο Παρθεναγωγείο γράφει η διευθύντρια «Άξια ιδίας μνείας καθίσταται η φιλομάθεια και ευμάθεια των μαθητριών τούτων και η καθαρότης της γλώσσης, εν η ομιλούσιν. Τούτο δε οφείλεται εις το ότι παιδία εκ της Τούρκικης γλώσσης, ην μανθάνουσι πρώτην κατ’ οίκον, εισέρχονται εν τοις νηπιαγωγείοις εις την εκμάθησιν ελληνικής όλως καθαρευούσης, απηλλαγμένης ξενισμών και χυδαϊσμών…».

Στη Μερζιφούντα, ιδρύθηκε το αμερικάνικο Κολλέγιο – Παρθεναγωγείο «Ανατόλια».
Στα Κοτύωρα (Ορντού). Στην Οινόη, Αμάσεια, Σαφράμπολη, Κερασούντα, Πουλαντζάκη, Θεμίσκυρα – Τσαρσαμπάς, Σινώπη.

Στην κωμόπολη Άλατζαμ που ήταν κτισμένη πάνω σε δύο λόφους. Στον ανατολικό λόφο υπήρχε ο ναός του Αρχάγγελου Μιχαήλ και Παρθεναγωγείο.

Στην Σάντα, στην ενορία Ισχανάντων. Το Παρθεναγωγείο είχε ένα δάσκαλο και μία δασκάλα για το κέντημα, ράψιμο, ραπτομηχανή κ.α.

Τα παρθεναγωγεία λειτουργούσαν στην αρχή σαν Δημοτικά σχολεία. Με την πάροδο του χρόνου αναπτύχθηκαν και περιέλαβαν και Νηπιαγωγείο και Ημιγυμνάσιο.

Τα δύο μεγάλα παρθεναγωγεία του Πόντου συνεχώς προόδευαν π.χ. στης Τραπεζούντας το 1870 φοιτούσαν 250 μαθήτριες, το 1880 ο αριθμός τους έφθασε σε 738. Στης Αργυρούπολης, το 1874 φοιτούσαν 28 μαθήτριες, το 1906 έφθασαν σε 100.

Οι μαθήτριες φορούσαν ομοιόμορφη φορεσιά, είχαν τα μαλλιά μαζεμένα, έπρεπε την Κυριακή να πηγαίνουν στην εκκλησία και να συμπεριφέρονται κοσμίως προς όλους. Η διδακτέα ύλη περιελάμβανε θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα. Τα θεωρητικά ήσαν τα ίδια με των Αρρεναγωγείων και όμοια με αυτά που διδασκόντουσαν και στα σχολεία της ελεύθερης Ελλάδας, (θρησκευτικά, Ελληνικά, Μαθηματικά, Φυσικά, Ιστορία, Γεωγραφία, Γαλλικά κλπ).
Στα πρακτικά μαθήματα ασκούνταν σε εργασίες σχετικές με το σπίτι, με την οικιακή οικονομία, δηλ. κοπτική, ραπτική, ταπητουργία, κέντημα, κ.α.

Για τα έξοδα και την καλή λειτουργία των σχολείων μεριμνούσε η κοινότητα, η οποία στα μεγαλύτερα μέρη είχε ορίσει ειδική επιτροπή για το σκοπό αυτό, το «Συμβούλιο των σχολείων». … Παράλληλα με την κοινότητα στις πόλεις βοηθούσαν και οι πολιτιστικοί σύλλογοι, που φρόντιζαν για την γενική ανάπτυξη του πνευματικού επιπέδου της πόλης (βιβλιοθήκες, διαλέξεις κ.α.).

Οι διωγμοί των Ελλήνων, που εξελίχθηκαν σε γενοκτονία, αποτέλεσαν μία από τις τραγικότερες σελίδες της ζωής του Ελληνισμού. Αν και πολέμησαν και αντιστάθηκαν εξ ίσου και δίπλα στους άνδρες τα εκατοντάδες χιλιάδες θύματα του μαζικού εγκλήματος, μαζί με τα ορφανά που δημιούργησε, αποτέλεσαν τις σημαντικότερες πληγές στην κοινωνική ζωή του Ελληνισμού. Ιδιαίτερη θέση σ΄ αυτήν την περίοδο κρατούν οι γυναίκες και τα παιδιά, τα οποία αποτέλεσαν αφενός συγκεκριμένο στόχο του προμελετημένου εγκλήματος, λόγω του ειδικού τους βάρους στην κοινωνία και την οικογένεια, αφετέρου ήταν αποδέκτες όλων των επιπτώσεων της γενοκτονίας (χηρεία, προσφυγιά, βιασμός, ορφάνια, ψυχολογικά προβλήματα κ.ά).

Μετά τη δολοφονία των ανδρών, οι γυναίκες απετέλεσαν το κομμάτι εκείνο του πληθυσμού, πάνω στο οποίο κάθε χτύπημα θα επέφερε σημαντικό πλήγμα συνολικά στον Ελληνισμό.
Μέσα από τους βιασμούς και τις αρπαγές επιδιώχθηκε η ταπείνωση, ο εξευτελισμός και η ατίμωση ολόκληρης της ομάδας, με απώτερο στόχο να εμποδίσουν μια πολιτισμένη και οικογενειακή οργάνωση της κοινωνίας του Ελληνισμού. Χωρίς οικογένεια και γυναίκα δεν υπάρχει εθνική συνέχεια, δεν υπάρχει έθνος.

Αυτές οι γυναίκες, οι γιαγιάδες, οι μάνες μας, όλες, με τα εφόδια που είχαν στάθηκαν στυλοβάτες στις οικογένειές τους, ξεπέρασαν όλα τα προβλήματα της προσφυγιάς και πολλές φορές και την κακότητα των ντόπιων, που τις λοιδορούσαν. Όρθωσαν το ανάστημά τους, αγωνίστηκαν και ενσωματώθηκαν σχετικά εύκολα στην κοινωνία της μητροπολιτικής Ελλάδας.

Αυτές ήταν οι μάνες μας, που έκαναν καλές οικογένειες, ανέστησαν παιδιά, έδωσαν στον τόπο, εκτός από το εργατικό δυναμικό και άξιους επιστήμονες, βοηθώντας έτσι τη μητέρα πατρίδα να επουλώσει γρήγορα τις πληγές της από την καταστροφή (μικρασιατική), να ορθοποδήσει και να βαδίσει στο δρόμο της προόδου.

Αυτά τα λίγα λόγια ας είναι θυμίαμα στη μνήμη όλων εκείνων των γυναικών που αγωνίστηκαν, εργάστηκαν και άνοιξαν δρόμους για τις κατακτήσεις των σημερινών γυναικών.
Χρόνια πολλά, από καρδιάς, σε όλες τις γυναίκες του κόσμου.

Πηγές: Έλσα Γαλανίδου – Μπαλφούσια, Φάνης Μαλκίδης
Σύλλογος Ποντίων Ν. Ξάνθης

Ανάρτηση ΜΑΛΚΙΔΗΣ 

Παρασκευή 4 Μαρτίου 2016

Εκδήλωση αλληλεγγύης , με τη συμμετοχή του παιδιοκύ και εφηβικού τμήματος



Ο Σύλλογός μας συμμετείχε στην εκδήλωση αλληλεγγύης που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου, με σκοπό τη συγκέντρωση τροφίμων και λοιπών ειδών για να καλυφθούν ανάγκες των τριών γηροκομείων της Σύρου. Μια εκδήλωση που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της Μαρίας Φουτσιτζίδου.   

 Στην εκδήλωση συμμετείχε το παιδικό και εφηβικό τμήμα του συλλόγου χορεύοντας τέσσερις χορούς :μονό τικ, μηλίτσα, σερανίτσα και κότσαρι.

Τα μέλη του συλλόγου συγκέντρωσαν τρόφιμα, είδη υγιεινής , ρουχισμό και πλαστικά καπάκια. Επίσης προσέφεραν χρήματα στο ειδικό κουτί που στήθηκε για τη στέγη ανηλίκων και το Ισιδώρειο ορφανοτροφείο. 

Εκ μέρους του συλλόγου απευθύνουμε δημόσια τις ευχαριστίες μας στη Μαρία Φουτσιτζίδου,  τη ψυχή της διοργάνωσης, που μας έδωσε την ευκαιρία να συμμετέχουμε και εμείς σ΄ αυτήν την εκδήλωση ανθρωπιάς.


Εκδρομή στην Παναγία Σουμελά





Ο Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου πρόκειται να πραγματοποιήσει εκδρομή στην Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο από τις 12 έως τις 16 Αυγούστου 2016.

Αναχώρηση την Παρασκευή 12/8 το ξημέρωμα και ώρα 04:00 με το  Super Fast XII (ή άλλο πλοίο).  Αφιξη στον Πειραιά , επιβίβαση στο πούλμαν με άμεση αναχώρηση για τον πρώτο προορισμό που είναι η Καλαμπάκα/Μετέωρα. Μετά το φαγητό-περιήγηση, συνεχίζουμε για τη Βέροια όπου βρίσκεται το ξενοδοχείο Βεροιόπολις για διανυκτέρευση.

13-8-2016 ΣΑΒΒΑΤΟ : Μετά το πρωινό θα αναχωρήσουμε για το Ροδοχώρι Νάουσας , όπου θα επισκεφτούμε τη μονή του Αγ. Γεωργίου Περιστερεώτα.
Στη συνέχεια θα επισκεφτούμε τους καταρράκτες της Εδεσσας και θα επιστρέψουμε στο πάρκο του Αγ. Νικολάου στη Νάουσα για φαγητό-καφέ. Στην πόλη της Νάουσας θα υπάρχει ελεύθερος χρόνος για περιήγηση.  Επιστροφή στο ξενοδοχείο για διανυκτέρευση.

14-8-2016 ΚΥΡΙΑΚΗ : Μετά το πρωινό  θα επισκεφτούμε τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας . Εν συνεχεία θα αναχωρήσουμε για τη Θεσσαλονίκη με ελεύθερο χρόνο για περιήγηση στην πόλη. Επιστροφή στο ξενοδοχείο.

15-8-2016 ΔΕΥΤΕΡΑ : Πρωινό στο ξενοδοχείο και άμεση αναχώρηση για το Βέρμιο για Προσκύνημα και παρακολούθηση της Λιτανείας της εικόνας της Παναγίας Σουμελά. Παρουσίαση χορευτικών συγκροτημάτων. Στη συνέχεια θα πάμε στην πόλη της Βέροιας για φαγητό-καφέ. Επιστροφή στο ξενοδοχείο.

16-8-2016 ΤΡΙΤΗ. Μετά το πρωινό άμεση αναχώρηση από το ξενοδοχείο για Πειραιά. Το πλοίο PATMOS αναχωρεί στις 17.30.

Κόστος συμμετοχής : 185 ευρώ.  Περιλαμβάνει τέσσερις διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχείο 4* με πρωϊνό, εισιτήρια πλοίου από Σύρο-Πειραιά-Σύρο , ενοικίαση πούλμαν , διαμονή και διατροφή οδηγού. 
Δεν περιλαμβάνει τα εισιτήρια εισόδου στους αρχαιολογικούς χώρους.

Λοιπές πληροφορίες/διευκρινήσεις : κάθε Παρασκευή και Σάββατο από τις 19.00-21.00 στην αίθουσα του συλλόγου μας , Φολεγάνδρου 3 στην Ερμούπολη.

Για να δείτε το ξενοδοχείο μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.veriopolishotel.gr/index.php/el/ksenodoxeio/paroxesksenodoxeiou.html

Δηλώσεις συμμετοχής στα τηλεφωνα :
Καρυοφυλλίδης Γιώργος 6936075454
Καρυοφυλλίδης Χρήστος 6936075451
Συμεωνίδου Δέσποινα 6936075452